Wattan's FotoPage

By: Pak Wattan

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Saturday, 22-May-2010 18:01 Email | Share | | Bookmark
Percutian di BALI, Indonesia

5/05/2010, saya bersama isteri dan anak kami (IMAN) ke BALI, Indonesia. percutian yang tidak dirancang. Pagi hari khamis tu rasa nak pergi, Ingat dapat le pergi petang tu. Malangnya tekit kapal terbang pulak tak de. terpaksa le saya pergi hari Jumaat dari Senai Airport ke Denpasar, Bali.


Kami naik Air Asia, perjalanan mengambil masa 3 jam.

Tak banyak yang saya boleh cerita, yang lebih penting adalah gambar yang dapat saya berkongsi bersama.


Kawasan sawah padi di lering bukit. Sistem perparitan di bali sungguh canggih bila saya perhatikan tak kiri di kawasan kampung atau di kawasan bandar.


Ini gambaran di kawasan kampung di bali, tidak banyak bezanya dengan kampung-kampung di malaysia. tetapi apa yang saya kagum adalah setiap kampung terdapat industri yang berbeza lengkap-melangkapi antara satu dengan yang lain.


Di bali semua nya lengkap, walaupun hanya 3 kali ganda besar tanahnya dengan singapure tetapi bali terdapat laut dan pantai, bukit bukau, hutan dan sungai . tidak pelik sekiranya bali menjadi kawasan perlancongan.




bergambar berlatar belakangkan gunung berapa yang tidak lagi aktif semenjak tahun 1984.


mempunyai pantai yang indah dengan pasir yang putih


tarian barung yang terkenal di Bali.

banyak lagi keistimewaan bali termasuk kraf tangan, lukisan, jati, batik dan lain -lain. tetapi 3 hari di Bali tidak cukup untuk saya menjelajah semuanya. Insaallah satu hari nanti sampai semula ke sana.


Monday, 3-May-2010 02:51 Email | Share | | Bookmark
Read and sip serai tea in a D'IMPIAN KOPITIAM

Restaurant manager Haslina Mohamed (in blue) helping patrons to
Some of D’Impian Kopitiam’s customers reading books from its lib
D'IMPIAN KOPITIAM IN NST 29/04/2010

By Rizalman Hammim



IF you like to read while enjoying a cup of coffee, then head over to D'Impian Kopitiam in Parit Raja near Batu Pahat.

The restaurant, which began operations in November last year, offers delicious food and drinks and boasts a library of over 5,000 titles.

Proprietor Baharuddin Mohamed said the books are from his own collection, which he decided to put in the restaurant to attract customers, especially the students from the nearby Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM).

"This is the first comtemporary-styled kopitiam to open in Parit Raja and the response has been very encouraging, especially from students and staff of UTHM, and employees from the nearby factories.


"There are not many places in Parit Raja where they can hang out comfortably," said Baharuddin, who also owns the D'Impian Inn hotel opposite the restaurant.

The restaurant, which can seat 200 patrons at one time, provides free Wi-Fi Internet connection and Astro channels, all in a comfortable and relaxing setting.

Baharuddin said besides coffee, tea and roti bakar, the kopitiam also serves dishes such as char kuey teow, mee udang and teh serai, which is tea with lemon grass.

"Teh serai is our house specialty. It is our own concoction. It has medicinal value and is made using fresh, organic lemon grass," said Baharuddin.

The kopitiam has a set lunch menu of nasi lemak with rendang ayam and asam pedas Tanjung Tohor.

"During the upcoming World Cup, we will be offering a special package for patrons who come to watch a game at the kopitiam.

"For only RM5, a patron will be able to watch the game and enjoy one drink and meal," said Baharuddin.

The restaurant offers free meals to the first 400 UTHM students who come every fourth Friday of the month.

"The meals are packed in paper boxes as UTHM has banned the use of polystyrene boxes on its campus," said Baharuddin.


NST link : http://www1.nst.com.my/Current_News/JohorBuzz/Thursday/Stories/20100429182001/Article/index_html


Saturday, 1-May-2010 00:12 Email | Share | | Bookmark
Aktiviti Perniagaan D'IMPIAN GROUP



"Angan-angan tidak akan mengubah kita walau seinci, tetapi apa yang kita
laksanakan itulah yang mengubah kita."


Salam buat semua sahabat;

Aktiviti perniagaan D'impian Group

D'IMPIAN INN
( http://www.dimpian.com.my/ ) dan ( http://dimpianinn.blogspot.com/ )



Alhamdulilah, D'impian Inn telah beroperasi selama 10 bulan. Hanya berbekalkan doa, usaha dan keyakinan dapat saya dan keluarga meREALISASIkan IMPIAN kami. Dengan tanpa mendapat kepercayaan dari mana-mana bank pada masa itu untuk memulakan perniagaan, kami "merangkak" membina jaringan d'impian inn. Akhirnya sekarang hotel ini menjadi sumber utama perniagaan kami.




Ini bangunan yang kami beli untuk dijadikan D'impian Inn sebanyak 18 unit rumah kedai.


D'IMPIAN AGRO
( http://usahawanmuda.blog.com/ )

Setelah lama menimba ilmu diperantauan, saya pulang ke kampung menelan semula kenangan lampau sebagai seorang anak tani. Dari hanya kecil-kecilan pada mulanya saya memulakan projek pertanian. Dengan pinjaman pribadi dari bank rakyat sebanyak RM 150,000.00 saya membeli sebidang tanah sawit sehingga akhirnya menjadi 30 ekar.


Salah satu projek kebun sawit.

Fasa kedua, kami memulakan projek penanaman serai. Sehingga satu ketika projek serai kami mencecah 18 ekar.




pekerja membersihkan serai untuk dipasarkan, sebulan 5 Tan serai harus kami sediakan untuk pasaran.




Sehingga kami dapat memberi sedikit bimbingan untuk bakal usahawan tani secara percuma.

Fasa ketiga, kami melabur dalam bidang baja kompos / baja organik / cacing. Dengan bermodalkan RM 100,000.00 kami menyiapkan bangsal seluas 30 kaki X 70 kaki dan memulakan perniagaan.


baja cecair yang siap untuk dipasarkan, setong berharga RM 100.00.


cacing dan cacing




Kandang cacing di sg. pulai

Fasa ke empat, secara tak sengaja bermula dengan membeli 2 ekor lembu hanya berniat untuk membantu orang kampung dalam kesusahan pada masa itu, kami akhirnya terpaksa membuat kandang dan membela lembu.




D'IMPIAN KOPITIAM
( http://dimpiankopitiam.blogspot.com/ )


Majlis perasmian D'impian Kopitiam


Hidangan terlaris di pasaran


Bahagian atas kopitiam


Bahagian bawah kopitiam.

D'impian Services

Syarikat ini mempunyai 20 orang staf dengan membuat kerja-kerja pengubahsuaian rumah dan pejabat, penyelenggaraan bangunan dan pembersihan kawasan di sekitar Johor. Kami sedang berunding untuk mengambilalih satu syarikat kelas F.




Sambungan rumah...

D'IMPIAN IT (Techscoms Sdn.Bhd.)

Mempunyai beberapa produk IT terutamanya sistem, tetapi kurang menumpu untuk memasarkannya. Insaallah satu hari nanti dapat dijelmakan semula TECHSCOMS Sdn. Bhd. yang tidak berapa aktif sejak tahun 2002 kecuali membekalkan alat-alat komputer dan kominikasi di sektor awam dan swasta buat masa sekarang.

D’IMPIAN COLLECTION

Syarikat paling bungsu yang kami wujudkan dan beroperasi di Carrefour, batu pahat. Mula beroperasi 1 Mai 2010.



salam; ini dulu buat kali ini ....kesimpulannya "tak senang nak jadi senang". tapi sebagai insan biasa kita hanya mencuba dan mencuba. Alhamdulilah staf d'impian kini mencecah 60 orang.







Monday, 26-Apr-2010 17:59 Email | Share | | Bookmark
Pengalaman berniaga "TECHSCOMS Sdn. Bhd." VOL 1

Assallamuakaikum

Jam 1:57 pagi, 27 April 2010.

Tahun 1997, 13 tahun dulu umurku baru 21. Pada masa itu TECHSCOMS Sales & Services telah aku tubuhkan dan kemudianya menjadi TECHCOMS Sdn. Bhd. Minat dalam bidang perniagaan bermula dari kecilku dengan membantu mak menjual air batu kacang dan rojak petis di gerai depan rumah, agaknya. TECHSCOM Sdn. Bhd. bermula dengan menyewa sebuah kedai yang berukuran "12 kaki X 15 kaki" di Seksyen 2, Shah Alam.

BERNIAGA bermula dari hobi, Walaupun aku sesibuk mana pun aku tetap meneruskan minat dan hobi aku. Kenapa aku kata hobi, kerana memang aku suka berniaga, jumpa orang, menolong orang dan kenal ramai kawan dari meniaga. Dalam masa yang sama adalah dapat beberapa projek yang aku dapat dari beberapa kawan-kawan rapat aku pada masa itu, yang semuanya aku jalankan sendiri, secara kecil-kecilan sahaja.

Masa tu aku le kuli, akulah budak hantar surat, aku le yang buat sistem , aku le jurujual dan tentunya aku le bos dalam syarikat aku. Selain aku meneruskan kerja-kerja aku seperti menjual komputer, aku ada juga membuat sistem-sistem kecil untuk permintaan individu. Sistem yang pertama aku buat adalah Sistem Koperasi Persatuan Guru-Guru Sekolah Agama di daerah Klang. Sistem tu senang je aku siapkan dalam masa 2 bulan sambil sibuk-sibuk benda lain. Sistem tu mengenai pengurusan keahlian, kemas kini data, maklumat ahli berdaftar, sistem kewangan koperasi, agihan keuntungan, akaun pinjaman dan beberapa item yang aku dah lupa. Aku ingat lagi bila aku dapat cek atas nama syarikat aku TECHSCOMS sale and services berjumlah 7 ribu,wow malam pun tidur senyum gembira. Pembayaran itu dibuat untuk harga 2 biji komputer dan sebuah sistem, murahkan.

Lama kelamaan makin sibuk pulak le aku dengan macam-macam permintaan. Dari situ ada pihak yang meminta aku membuat sistem Pengurusan Sekolah, Sistem Pemarkahan Guru, Sistem Cyber Cafe dan membuatkan aku dah tak menang tangan. Dari situ lah juga aku ramai kawan dan ramai aku kenal. Semua yang aku buat sistem yang melibatkan database....

Dalam banyak-banyak kawan tu aku ada le kenal seorang sahabat yg baik hati, hj Sani. Dia le yang beri perangsang kat aku untuk meneruskan perniagaan aku. Hj Sani adalah pensyarah yang dah lama kat tempat yang aku mengajar masa tu "cosmopoint" dan juga bos aku. Aku cerita serba sedikit pasal dia ni, dia ni dulu cikgu dan lepas ambil master dia join sebuah kolej cosmo.dan dia punya perwatakan yang sangat aku senangi. Beza umur aku dan dia 15 tahun dan aku dah anggap dia macam abang aku.

Satu hari dia berkata dengan aku lepas menum kopi, “baha, apa kata aku kerja dengan kau”, terbeliak
biji mata aku dan macam nak tersedak pun ada masa tu dan aku anggap dia main-main. Tapi sangkaan aku salah dia beria-ia dan bercerita tentang apa yang aku buat selama ini boleh dimajukan lagi dan dia yakin aku akan berjaya. Aku pelik juga dia ni nak katakan gaji sikit, aku rasa dia dah cukup baik (RM4,000.00 / sebulan)kenapa dia nak berhenti kerja dan join ngan aku yang tak tahu unjung pangkal ni. "sangkaan ku pada masa itu"

Masa tu buat aku tersentak, apa taknya orang lain boleh percaya dengan apa yang aku buat sedangkan aku tak percaya dengan diri aku sendiri. Nasihat aku jangan kita perlekehkan kemampuan kita sendiri walaupun sekecil mana kerana dari yang kecil itu lah yang akan menjadi impian besar. Melihat dengan keadaan itu aku rasa yakin yang aku akan terus berjaya dan aku bulatkan keyakinan untuk mulakan segalanya mulai saat itu. Aku cukup segan dengan abang sani pasal dia lebih pengalaman dan lebih tua dari aku pun boleh percaya dengan apa yang aku buat sedangkan aku tak
percaya dengan apa yang aku buat. Aku ambil keputusan nekad untuk berhenti mengajar, lama juga aku mengajar kat situ lebih kurang setahun. Aku dah mulakan perniagaan aku masa aku masih mengajar lagi.

BULAN PERTAMA BERNIAGA

Aku melarang lagi abang sani join aku pasalnya aku belum ada apa-apa lagi dan tak stabil lagi pada masa itu. Dulu pejabat aku hanya dalam rumah yang aku sewa. Rumah tu ada duabilik, satu aku jadikan bilik tidur dan satu lagi bilik aku jadikan macam office aku le, yang hanya beroperasi waktu malam je. Semua ada.. mesin fek, komputer, printer, fail-fail perniagaan aku dan macam-macam lagi. Dulu aku berniaga Cuma niat nak tambah sikit duit aku tapi semakin hari semakin aku rasa keyakinan itu.

Langkah pertama aku adalah mencari kedai untuk disewa. Korang tahu le kedai kat KL dan selangor punya le mahal mana le aku mampu waktu itu. Puas cari semua kedai nak disewa sekitar 5-6 ribu sebulan, aku nak makan apa kalau mahal macam tu. Lepas tu tah macam mana rezeki aku, ada le kawan yang offer kat aku kedai dia. Boleh le ruang nya Cuma sebesar 12 X15 je, kecik
kan..itu le yang paling murah yang aku dapat dengan harga RM 700.00 sebulan mampu le aku bayar. Bermulalah perjuangan aku sebenar dalam dunia perniagaan. Bila aku buat sendiri baru terasa susah, dulu masa buat part time berniaga aku tak le rasa tertekan kerana aku ada sumber lain (gaji)…dah mula sendiri baru le tahu semua nak harapkan duit dari pendapatan dari perniagaan tu.

Bulan-bulan pertama memang memeritkan, siapa nak percaya ngan aku yang boleh jual air liur je masa tu. Aku naik dari satu pejabat ke satu pejabat, dari satu syarikat ke satu syarikat, dari satu bank ke satu bank…semua tak dapat projek.Nasib baik le ada projek-projek yang lepas yang belum aku selesaikan sepenuhnya. Aku tak berputus asa, Kalau kita bekerja, 30 hb adalah hari yang kita tertunggu-tunggu, betul tak…. ya le dapat gaji dan boleh buat semuanya..belanja awek, beli perabot ke..atau macam – macam dalam perancangan. Tapi rupanya kalau kita dah berniaga 30 hb setiap bulan rupanya menjadi tarikh yang paling kita takut pasal terpaksa bayar semua bil, sewa, bayar gaji budak dan lain-lain. Aku memang banyak dapat panduan dan falsafah dari arwah ayah aku dan masa dulu aku tak pernah kisah akan apa yang dia cakap dengan aku masa tu. Tapi lepas dia
tiada banyak pepatahnya aku ingat satu per satu. Aku Tanya dia “macam mana orang tu boleh barjaya dalam berniaga... bah”. Dia menjawab lebih kurang maksud yang aku faham…”diaorang yang berjaya tu sama je macam kita, Cuma bezanya dia adalah pada usahanya dan cara dia
berfikir”. Dia hanya berusaha lebih SEDIKIT dan juga berfikir lebih kreatif SEDIKIT je daripada kita itu
sebabnya dia berjaya. Masa tu aku tak faham apa. Sekarang ni aku faham dan aku gunakan dalam perniagaan aku sebagai contoh ramai orang yang berniaga goring pisang… dan dalam persaingan kita terpaksa berfikir lebih sedikit dan lebih kreatif dalam memberi satu kelainan daripada penjual yang lain dan membolehkan kita berjaya dalam perniagaan. Tak kira le pada rasanya ke, pada harganya ke, atau pada warnanya…mungkin semua pisang goring selalu pakai tepung dan bila goreng warna kuning tapi goreng pisang kita warna biru ke..hhehehe aku saje je. Kekadangmemang kena pakai idea gila … dalam dunia perniagaan

Pada bulan pertama mungkin aku hanya tertumpu pada benda yang kecil-kecil sahaja. Tu le yang aku kata pentingnya buat yang kecil dulu baru datang yang besar. Dalam sebulan aku hanya buat jualan PC je dan kekadang ada le dapat betulkan PC kawan-kawan yang aku kenal. Siapa sangka, aku ingat lagi aku ada jual PC kat seorang pelajar UiTM masa tu dan dia minta aku hantar kat rumah dia. Macam biasa aku pi le hantar pc kat rumah dia dan jumpa pada keluarga dia. Keluarga
dia punya le baik siap jamu aku makan malam…hehehe. Cerita punya cerita bapak dia ni kerja dan jadi bos kat satu syarikat jepun kat shah alam. Dia mintak aku datang pejabat dia esok dan bawak profil syarikat aku. Esoknya aku pi le, rupanya dia minta aku scan virus pc dia je..aku buat je la. Dia kata bayar berapa ni... la, aku kata tak payah le.. scan virus pun nak kena bayar, aku ingatkan dia nak beri aku projek ke.

3 hari lepas tu dia telefon aku balik dan minta aku datang balik kat pejabat dia, aku ingat kan virus apa le yang menyerang nampak terdesak sangat dia mintak aku datang cepat. Dia cakap dengan aku Lembaga Pengarah syarikat dia dah tengok profil syarikat aku dan diorang bersetuju untuk beli
komputer 20 biji dari syarikat aku tapi kena cepat. Aku dengar macam tak percaya lak ….betui ke ni ke pak cik ni atau dia buat kelakar dengan aku. Itu le antara projek – projek pertama yang aku dapat.

Apa yang aku nak sampaikan kat sini adalah tak semua yang kita usaha akan memperoleh kejayaan dan kadang-kadang rezeki yang kita tak sangka-sangka macam datang bergolek je kat kita…yang penting kita usaha. Dari situ perniagaan aku dari hari kehari makin maju dan akhirnya lepas 6 bulan aku mampu mengajikan Hj sani dan join dalam syarikat aku.

Dibawah ni aku buat le sedikit garis panduan, untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya. Tapi ini Cuma pandangan pribadi aku je jangan ada yang menyalah anggap yang aku ni nak jadi pakar motivasi lak. Apa yang aku pegang adalah apabila kita punya ilmu, kita haruslah
menyampaikan nya walaupun sedikit. Berikut adalah beberapa rahsia kejayaan
usahawan-usahawan yang aku kutip dari pembacaan yang aku buat:

RAHSIA KEJAYAAN USAHAWAN BERJAYA

• Bergaul dengan segenap lapisan masyarakat. Dari celah-celah lumpur itu mungkin ada permata berharga.

• Sediakan strategi dan perancangan dalam perniagaan korang

• Buat perancangan korang dan mestilah korang komited dengan perancangan yang dibuat.

• Jangan abaikan pelanggan. Setiap permohonan bantuan daripada mereka walaupun siapa perlulah dipenuhi.

• Anggap perniagaan ini sebagai peperangan. Korang tidak boleh tewas/gagal. Jika tewas/gagal,
berakhirlah riwayat hidup anda. Dengan ini korang akan bermati-matian mempertahankan perniagaan yg ada.

• Luangkan sedikit masa korang untuk memikirkan idea kreatif yang dapat menjayakan perniagaan korang.

• Sentiasalah korang merendah diri walaupun korang telah berjaya. Sikap ini akan menyebabkan sesiapa pun tidak berasa rendah diri apabila bergaul dengan korang.

• Sentiasa berkata kepada diri sendiri : Aku berniaga kerana mengejar kepuasan, bukannya wang. Jika korang puas, wang akan datang bergolek.

• Mesti sanggup menentang arus. Orang tak buat cara ini, korang buat. Jika orang lain tidak buat, korang buat, korang akan berjaya.

• Mesti sanggup belajar dan diajar oleh sesiapa sahaja meskipun daripada orang bawahan korang sendiri.

Walaupun korang sudah berjaya, anggapkan sahaja korang belum berjaya. Dengan ini, korang akan sentiasa berusaha.

• Sentiasa turun ke bawah. Jangan hanya melihat dari atas walaupun korang telah berjaya.

• Beri motivasi kepada diri sendiri. Berikan hadiah kepada diri korang apabila korang berjaya melakukan sesuatu. Hadiah itu mungkin berupa tidur seketika untuk merehatkan otak kita.

• Sekali korang melakukan perniagaan ini, korang mesti melakukannya setiap hari. Jangan dibiarkan ada hari korang tidak melakukannya kerana dikhuatiri semangat korang akan luntur.

• Jangan berprasangka buruk kepada orang lain. Yang zahir tidak semestinya mencerminkan yang batin.

• Cakap mesti serupa bikin.

• Sentiasa riang kerana keriangan akan meredakan ketegangan.

• Anggapkan bahawa melakukan perniagaan sebagai ibadah.

• Jangan anggap perniagaan ini sebagai cuba-cuba atau main-main sahaja. Anggapkan perniagaan ini sebagai penentu hidup dan mati anda.

• Berikan kail kepada yang memerlukannya, jangan berikan ikan. Biasanya, apabila korang sudah berjaya, banyaklah orang yang mendekati korang semata-mata kerana wang. Jangan berikan wang kepada mereka, berilah peluang kepada mereka.

• Sentiasa mencari ilmu/pengetahuan baru terutamanya yang berkaitan dengan perniagaan jualan langsung sama ada daripada pergaulan, bahan bacaan, atau daripada teknologi maklumat.

Dalam keluaran yang akan datang aku masih akan
menceritakan pengalaman aku berniaga. Tapi dalam
keluaran yang akan datang aku banyak bercerita tentang
cerita-cerita Hj ikwan, aku ditipu orang, orang tak
bayar hutang dan kejayaan-kejayaan “kecil” dalam dunia
perniagaan ku, macam mana di marah orang, proses
pinjaman yang merumitkan dan banyak lagi. Tunggu
sambungan nya… terima kasih

"hasil tulisan 8 tahun dulu...sekadar berkongsi"
Pak Wattan


Saturday, 10-Apr-2010 05:20 Email | Share | | Bookmark
K-UTECH SDN. BHD.; Zakat tahun 2009. Utusan Malaysia 6/ 4/ 2010


Dr. Mohd. Noh Dalimin (kanan) menyampaikan replika cek wang zakat KUTECH Sdn. Bhd. kepada Sheikh Ahmad Faisal Mohammed di UTHM, Batu Pahat , Johor, baru-baru ini.


JOHOR BAHRU 6 April – Warga Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) diseru menghayati keindahan Islam yang mencakupi segala aspek kehidupan khususnya dari sudut akidah, ibadat, muamalat, akhlak, ilmu dan sebagainya.

Naib Canselornya, Profesor Datuk Dr. Mohd. Noh Dalimin berkata, selain itu, penekanan kepada sifat amanah juga penting kerana tanpanya, seseorang akan menjadi perosak kepada organisasi yang disertainya.

“Bagi memenuhi pengertian amanah maka kita perlu berlumba-lumba menunaikan tugas dan tanggungjawab dengan bersungguh-sungguh dan penuh integriti,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Sambutan Maulidur Rasul universiti itu anjuran Pusat Islam UTHM di Batu Pahat dekat sini baru-baru ini.

Turut hadir, Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa), Prof. Rugayah Mohamad; Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal dan Alumni), Prof. Amir Hashim Mohd. Kassim dan Pengarah Pusat Islam, Prof. Syed Muhammad Dawilah Al Edrus.

Menurutnya, mereka yang amanah tidak akan memandang ringan terhadap sesuatu tugas yang telah diarahkan malah melakukan tanggungjawab itu lebih daripada jangkaan.

“Seseorang yang amanah di dalam pekerjaan akan sentiasa mencari keredaan Allah berbanding pangkat dan imbuhan malah mereka akan sentiasa menjaga rahsia organisasi dengan sebaik mungkin bagi mengelakkan penyelewengan,” ujarnya.

Beliau berkata, UTHM adalah organisasi pembelajaran yang ditubuhkan dengan amanah untuk melahirkan dan melatih ahli profesional serta teknologi yang mempunyai sahsiah mulia dan berdaya saing di arena global melalui program holistik, pembudayaan ilmu serta penyelidikan yang berteraskan konsep tauhid.

“Selain dari itu, kita juga bertanggungjawab bagi mengangkat martabat negara dalam bidang pendidikan seperti dalam bentuk penyelidikan dan pembangunan ilmu dan inilah amanah yang perlu dipenuhi bersama,” katanya.

Sehubungan itu, beliau berharap semua warga UTHM dapat sama-sama memikul amanah yang diberikan dalam usaha memartabatkan UTHM sebagai sebuah universiti berwibawa dan dihormati di persada dunia.

Majlis sambutan berkenaan diisi dengan ceramah yang disampaikan oleh Ketua Penolong Pengarah Zakat, Baitulmal dan Wakaf Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAINJ), Sheikh Ahmad Faisal Mohammed.

Pada majlis itu juga berlangsung penyerahan wang zakat dari anak syarikat UTHM iaitu KUTECH Sdn. Bhd. sebanyak RM30,000 kepada MAINJ serta penyerahan zakat dari pihak Takaful Etiqa kepada 150 orang mahasiswa UTHM melibatkan jumlah keseluruhan RM 70,000.

Sebelum itu, lebih 1,000 mahasiswa dan staf telah menyertai perarakan sempena sambutan Maulidur Rasul peringkat universiti itu.

Perarakan yang melibatkan 32 kumpulan kelab dan persatuan dalam UTHM ini diketuai Pendaftar UTHM, Sulam Hamid dan turut disertai para pelajar antarabangsa.


[<<  <  1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net